18 ene. 2016

L´escàndol del Tren de Aranjuez i el Camí de Ferro Barcelona-Mataró.


Tot passejant per Mataró, a l´alçada del número 16 del Carrer Sant Antoni i trobem l´edifici on va viure i morir  en Miquel Biada, una placa ens recorda la figura del “Ilustre precursor del
Primer Ferrocarril de España”, aixó en va fer pensar en un pàrref del llibre de la Pilar Rahola “Mariona” que tot just feia pocs dies havia llegit, i que parlaven de la inauguració del
“Camí de Ferro”, nom amb la qual també es conèixia la línea Mataró -Barcelona, i dels fets del “Tren de Aranjuez”, el primer intent fallit de construïr una linea de ferrocarril a Madrid, financiada
per les autoritats espanyoles, mentre que el ferrocarril català no va rebre cap mena d´ajuda ni interés per part de l´estat espanyol, … i diu així:

“El retrat parlava del Ministre d´Hisenda de la reina Isabel, un tal José Salamanca, que havia aprofitat el càrrec per afavorir, a través del Banco de San Fernando, la línea d´Aranjuez, de la qual era uns dels principals accionistes. Alhora, el govern va negar als promotors de la línea de Mataró un acord semblant, peró, mentre que els catalans no varen defallir i varen assegurar les inversions privades,
els tripijocs del tal Salamanca, que havia fet servir fraudulenment les accions del tren d´Aranjuez com a garantia de noves operacions de crèdit amb el banc d´Isabel II, varen acabar arruinant l´empresa
i el banc mateix.
- S´ho fan tot entre ells, que posen la mà als bancs i a la corona, i tots els de l´olla de Madrid sucant-hi pa, que el govern només mira per tots aquells bandarres, i als catalans mai no res, que ens ho hem de fer tot sols, però, ves per on, ara resulta que s´els crema l´escudella i queden tots ben escurats."

(fragment del llibre de Pilar Rahola “Mariona”  pàgines 212-213.

1 comentario:

  1. Demostra que ja fa anys que a Catalunya no necesitem per tirar endevant els de les castillas.

    ResponderEliminar

Què n'opines?